Het begin! - Reisverslag uit Kos, Griekenland van Roland en Evelien - WaarBenJij.nu Het begin! - Reisverslag uit Kos, Griekenland van Roland en Evelien - WaarBenJij.nu

Het begin!

Blijf op de hoogte en volg Roland en Evelien

10 Mei 2016 | Griekenland, Kos

Na het inchecken in ons appartement voor de komende tijd zijn we op verkenning gegaan langs de kust van Kos Stad. Al snel vinden we hier de resten van een rubberboot en zwemvesten aan de waterkant. De vluchtelingen zie je nergens meer. Het lijkt of hier alles onder controle is. Op dag 2 melden we ons bij de organisatie Kos Solidarity. Deze organisatie is een initiatief van de plaatselijke bevolking en werkt nauw samen met de Duitse organisatie Flying-Help. Hier worden we bijgepraat door de coördinator Jannis over de huidige situatie op het eiland. Sinds de deal met Turkije zijn hier alle mannelijke vluchtelingen gearresteerd en ondergebracht in de cellen van het plaatselijke politiebureau. Hier verblijven nu ca. 70 vluchtelingen onder erbarmelijke omstandigheden.. Sinds kort mogen er geen hulporganisaties meer naar binnen om eten en kleding te brengen. De ca. 100 vrouwen en kinderen hebben het iets beter omdat zij in een hotel zijn ondergebracht waar wel hulporganisaties worden toegelaten. Van Jannis horen we dat we op dit moment voornamelijk kunnen helpen met kleding sorteren. Dag 3 beginnen we dan ook met kleding sorteren samen met een aantal andere vrijwilligers uit Duitsland en Kos. De organisatie heeft drie opslagplaatsen in Kos Stad. We sorteren kleding op geslacht, maat en leeftijd. Door de grote hoeveelheid aan kleding worden er ook zendingen klaargemaakt om te versturen naar andere vluchtelingenkampen in Griekenland. Na deze eerste dag gaan we moe maar voldaan op onze huurfietsen terug naar het appartement. Wij zijn blij dat we wat voor deze mensen kunnen betekenen. Morgen weer fris aan de slag!

• 11 Mei 2016 - 09:14

Nelly Van Soest:

Hoi Evelien en Roland
    Fijn iets van jullie te horen en dat jullie aan het werk zijn hopelijk kunnen julliie veel goed werk verrichten!!!
    Heel veel liefs van ons succes!!!

• 12 Mei 2016 - 10:28

Joke Zwier:

Hoi Evelien en Roland,
    Fijn, dat jullie al iets hebben kunnen doen en dat jullie het "leuk" vinden.
    Het is hier behoorlijk warm.
    groetjes joke en jacob

• 14 Mei 2016 - 21:18

Roelinde:

Hi Evelien en Roland,
    Mooi dat jullie een contactpersoon hebben en aan de slag kunnen. Lijkt me wel dubbel en moeilijk, zo'n mooie vakantieplek maar voor de vluchtelingen is er geen welkom. Fijn dat jullie iets kunnen doen!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Veel succes!
    liefs, Roelinde

• 16 Mei 2016 - 10:38

Ma En Paul:

Hoi,

Ben benieuwd hoe het nu met jullie gaat.
    Veel sterkte met alles wat er op jullie afkomt en wat jullie bezighoudt!

Liefs Ma en Paul