Hulp aan bootvluchtelingen - Reisverslagen van Roland en Evelien - WaarBenJij.nu Hulp aan bootvluchtelingen - Reisverslagen van Roland en Evelien - WaarBenJij.nu
Hulp aan bootvluchtelingen

“We may have all come on different ships, but we’re in the same boat now..” - Martin Luther King Jr.

Αγαπητέ,

Zoals de meesten van jullie wel weten gaan wij naar het Griekse eiland Kos om te helpen met de opvang van bootvluchtelingen.

Omdat wij vorig jaar zo'n mooie vakantiereis naar Midden-Amerika hebben mogen maken, voelden we allebei dat we dit jaar iets terug wilden doen voor mensen die dringend hulp nodig hebben. De beelden en verhalen van de vluchtelingencrisis in Europa raakten ons diep. Ook omdat we beiden fanatieke duikers zijn en in de Egeïsche zee (tussen Griekenland en Turkije) hebben gedoken, kunnen wij ons een beetje voorstellen hoe zwaar deze overtocht moet zijn. Met zoveel mensen en kinderen in een kleine rubberboot.. En dat zonder te kunnen zwemmen!

De afgelopen maanden hebben wij contact gehad met diverse hulporganisaties op het eiland Kos, en onze hulp als safety/rescue divers aangeboden. Het kan ook zijn dat wij in de opvangkampen gaan helpen, nu er minder (maar nog steeds teveel!) mensen deze risicovolle overtocht wagen.